2011. november 11.

Zöldségekről, gyümölcsökről

Figyelem egy ideje a médiában a főzősműsorokat, és rendszeresen nézem a szakácskönyveket, magazinokat, és hát mit szépítsem, elég rossz tapasztalataim vannak.



Az egyik észrevételem az, hogy egyszerűen nem lehet egy normális szakácskönyvet kapni. A tematikus kiadványok, mint pl a 100 muffin, és társai igazából szerintem cukrászoknak jönnek jól, vagy ínyenceknek. Egy hétköznapi háziasszony, mint pl én megelégszik egy muffin alaprecepttel, és azt kénye kedve szerint változtatja, én legalábbis így szoktam eljárni.

Természetesen egy-egy étel fanatikus rajongói nyugodtan vegyék meg az ilyen kiadványokat, de számomra ezek feleslegesek, mert nem tudom kihasználni.



A többi szakácskönyvvel meg az szokott lenni a problémám, hogy már a hozzávalók elolvasásakor szédülni kezdek, és ha még abba is belegondolok, hogy ez mennyibe fog kerülni, hát a gutaütés kerülget. A mai trend az én megfigyelésem alapján, a minél több hozzávalóval, minél bonyolultabban elkészített ételek megfőzése, ami ünnepi alkalmakkor, vagy egyéb exkluzív rendezvényeken tökéletesen megállja a helyét, de egy babás/kisgyerekes anyuka, vagy egy este hatkor a munkából hazaeső nő, biztosan nem fog ezekből egy receptet sem megfőzni.



A másik dolog, ami engem pl kifejezetten bosszantani szokott, az a hozzávalók teljesen logikátlan összeválogatása. Pl januárban minden szakácsmagazin telis-tele van mutatósabbnál mutatósabb, és bizonyára nagyon ízletes, DE!!! epres/körtés receptekkel. Mióta terem nálunk januárban eper, vagy körte? Ha nem bírod ki, két választásod van

- Megveszed a magazint, és eperszezonban elkészíted az ételt. Ezzel csak az a baj, hogy közben eltelik öt hónap, és tutira el fogod felejteni.

-Azonnal elkészíted, és kidobsz egy rahedli pénzt, a kényszerérett, vegyszeres, vízízű, 0% vitamintartalmú eperre.

A multik ugyan megoldást kínálnak a problémára, de én pl ha epret veszek, szeretem ha van íze, amit a januárban méregdrágán megvásárolt eperről nem lehet elmondani. Végül az ételed sem úgy fog sikerülni, elmegy a kedved, bosszankodsz. Mi értelme van ennek? Szerintem semmi.

Ezért a legjobb ha mindent akkor veszünk meg amikor szezonja van. Télen citrusfélék, banán, szezonális gyümölcsök pedig tavasztól őszig, amikor nálunk is érik. Kb harmadáron megvásárolható mint amikor éppen nem terem, és ha tényleg érett gyümölcsből készíted az ételt, garantáltan finom is lesz. :)



Gyümölcsöt-zöldséget mindíg szezonban érdemes vásárolni, és ha lehet termelőtől. A multik polcain külföldről behozott termékek vannak, amik szintén kényszerérettek, mert a hosszú szállítás miatt éretlenül kénytelenek őket betakarítani. Majd némi metángázas kezelés után kerülnek a boltok polcaira. Az eredmény, olcsó, szép, zöldség, vagy gyümölcs, csak a tápanyagtartalma nem éri el a kívánatosat. Ha valaki nem tudja megoldani a piacozást, akkor válassza a mirelit termékeket. A fagyasztáshoz ugyanis érett formában kénytelenek leszüretelni a zöldséget, mert fagyás után már nem fog beérni. Ezért van a fura dolog, hogy a mirelitnek gyakran magasabb a vitamintartalma, mint a friss árunak. Mirelitből elsősorban zöldségeket szoktam venni, gyümölcsöket pedig piacon, termelőtől.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése